Tuesday 1 December 2009

ATT ÄLSKA JULEN


1:a december vilket betyder julkalenderöppningsdags. Detta år är det 2 chokladkalendrar som finns på plats i ett mysigt kök. Imorse var det jag som trippade upp som ett litet barn för att pilla upp pappret, gotta mig och få riktig julstämning.

Eftersom jag blev lite influensaliknande igår är jag idag hemma. Sjukt tråkigt att inte kunna göra något. Men försöker ta det lugnt och njuta. Luciano Pavarotti sjunger just nu "Oh holy night" på stereon, jag har precis skrivit önskelista samt funderat ut vad jag ska ge till nära&kära.
Mina fingrar luktar apelsin och gårdagskvällens uppkok av norsk-glögg doftar kvar i lägenheten. Det känns som jul helt enkelt!

Har alltid haft fina erfarenheter av julen. Har tur att ha en mamma som lärt mig att traditionen runt julen är viktig, att vara tillsammans och ha det bra.

I dessa dagar ska också en gran köpas till Oslo lägenheten. Detta år kommer dock inte jag få välja, finns en som är lika inne i julen som jag. Jag hade en ide om stora glaskuler och polkagrispinnar som pynt men tydligen finns det traditioner här med som säger att man använder det pynt man har.
Aja... kanske kan flörta till mig pyntet till mammas gran....

Vill ni ha tips om bra julklappar kan jag rekomendera:
  • Kokboken "Hemma hos Melker Andersson". Helt underbar! Särskilt recepten på makaronipudding och plommontiramisu.
  • SATC-boxen. Denna kan och ska man bara inte vara utan om man är tjej!
  • Veronika bestämmer sig för att dö i bokform av Paulo Coelho. Låter hemsk men är en fin och en betänkande bok.
  • Träningskort. Alltid bra att pusha någon till att röra på sig.
  • Eller varför inte en riktig överraskning som personen i fråga aldrig väntat el. önskat sig!

Åh... bara 23 dagar kvar till afton och typ 20 till Sthlm. Jag bara älskar julen!

2 comments:

Sandra said...

Hej gumman!
Hoppas du kryar på dig snart. Va mysigt det låter med allt julmys hemma hos dig :)
Massa krya på dig kramar!

KATTA said...

åååh!! Jag älskar också! Dock älskar jag inte dessa "julklappar" man får av julmaten.. Julklapparna som sätter sig runt midjan =)